

Jest to strona poświęcona zawodom Olimpiady Biologicznej dla szkół ponadgimnazjalnych.
W opisach filmów umieszczonych w serwisie YouTube stanowiących materiał do pracowni botanicznej zostały dodane kluczowe informacje na temat przynależności systematycznej okazów oraz budowy ich kwiatów.
Dostęp do opisów przez linki umieszczone w karcie pracy lub przez wybór opcji „Obejrzyj w YouTube” na poniższej miniaturze.
Podczas tworzenia końcowej klasyfikacji zawodów centralnych przyjęto równe wagi dla wszystkich sześciu części zawodów.
W przypadku pracowni praktycznych oraz egzaminu teoretycznego nie wymagało to żadnych obliczeń, ponieważ od początku maksymalna liczba punktów do zdobycia w każdej z tych części wynosiła tyle samo (30 pkt).
Oceny wynikające z obrony prac badawczych zostały przeliczone w taki sposób, aby ocena najwyższa (celująca) była równa 30 pkt, a ocena najniższa (niedostateczna) – 0 pkt. W ten sposób praca badawcza waży w końcowej klasyfikacji tyle samo, co pozostałe pięć części zawodów.
Serdecznie gratulujemy laureatom i finalistom 50 Olimpiady Biologicznej!
Zwycięzca zawodów osiągnął imponujący wynik prawie 90% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Zapraszamy o godz. 12:15 na kanał YouTube Olimpiady na oficjalne zakończenie zwodów.
Zaświadczenia o zdobyciu tytułu laureata lub finalisty zostaną wysłane pocztą tradycyjną do dyrekcji szkół, do których uczęszczają uczestnicy.
Biochemia – nauka zajmująca się chemią w organizmach żywych, a w szczególności biosyntezą, strukturą, stężeniem, funkcjami (w tym skutkami niedoboru oraz nadmiaru) i przemianami substancji chemicznych w organizmach (z uwzględnieniem aspektów energetycznych)[1].
Typowe związki chemiczne będące przedmiotem badań biochemicznych to biopolimery (np. białka (w tym enzymy), polisacharydy i kwasy nukleinowe, tj. RNA i DNA), aminokwasy, węglowodany, lipidy, nukleotydy, hormony i in.
Do dziedzin nauki blisko związanych lub zazębiających się z biochemią należą:
Dzisiaj, tj w czwartek 22 kwietnia, opiekunowie bezpośrednio nadzorujący egzamin powinni skontaktować się z uczestnikami i umówić na spotkania próbne.
Wszystkich uczestników, którzy nie nawiązali kontaktu z opiekunem prosimy o wiadomość na adres: kgob@biol.uw.edu.pl
Poniżej kilka pytań i odpowiedzi dotyczących zbliżających się zawodów centralnych:
Czy w teście będą tylko zadania zamknięte?
Tak, podczas egzaminu teoretycznego będą tylko zadania zamknięte, a ich rozwiązania będą kodowane na osobnej karcie odpowiedzi.
Podczas pracowni praktycznych będą zarówno zadania zamknięte jak i otwarte, a miejsce na rozwiązania zadań będzie się znajdowało bezpośrednio w kartach pracy.
Ile będzie zadań w teście?
Egzamin teoretyczny będzie trwał 90 min. i będzie zawierał około 5 tys. wyrazów, a więc nieco więcej niż egzamin maturalny z biologii na poziomie rozszerzonym.
Jak liczona będzie punktacja za pracownie? Jakie będą wagi pracowni i poszczególnych części zawodów?
Komitet Główny ustali wagi pracowni i pozostałych części zawodów dopiero po podliczeniu surowych punktów, ponieważ zgodnie z regulaminem podczas obliczania wag bierze się pod uwagę trudność poszczególnych części zawodów. Największe wagi będą miały te pracownie, które w największym stopniu będą różnicowały uczestników. Pracownie bardzo trudne lub bardzo łatwe (niewielkie zróżnicowanie wyników) otrzymają mniejsze wagi.
Czy w jednym bloku egzaminacyjnym łączącym dwie pracownie będą pytania interdyscyplinarne, czy dwie wyraźnie oddzielne części?
Pracownie praktyczne podzielone są na dwa bloki egzaminacyjne, a w obrębie każdego bloku znajdą się dwie wyraźnie wyodrębnione tematycznie części. Uczestnicy będą mogli rozwiązywać zadania w dowolnej kolejności i sami zdecydują, ile czasu poświęcić na daną część.
Czy na pracowni bioinformatycznej będzie można korzystać z mapy wektora udostępnionej przez producenta podczas przeprowadzania klonowania in silico?
Co do zasady podczas pracowni praktycznych będzie można korzystać z różnorodnych profesjonalnych programów oraz baz danych. Mapę wektora można uznać za profesjonalną bazę danych, a więc jest to dozwolone. Pracownie sprawdzają przede wszystkim umiejętności uczestników, a nie ich encyklopedyczną wiedzę, tzn. są oparte o przetwarzanie różnorodnych źródeł informacji.